سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تغییر قبله - سئوالهای منتظر جواب

تغییر قبله

جمعه 85 بهمن 20 ساعت 5:41 صبح

                                                     

                                                      Qebleh

 

یا حبیب القلوب

سلام دوست خوبم

یکی از روزای همین هفته همون روزیه که توش قبله ی ما مسلمونا تغییر کرد میدونین که؟

دلیلشو میدونین؟

چیییییی میدونین؟

خب من برای اونایی که نمیدونن میگم

تغییر قبله دوتا دلیل مهم داشت:

1.سرزنش هایی که یهود به پیامبر می کردن

2.امتحان خدا از مسلمونا تا مومن واقعی از مومن ظاهری تمییز داده بشه

«تغییر قبله از آن طرفی که بر آن نماز می گزاردید ،برای این بود تا موافق را ازمخالف تمیز دهیم و این کار برای غیرآنهایی که خداوند آنانرا هدایت کرده است کار پر مشقتی بود. بقره 143 »

حالا میگین خب چرا خدا از همون اول کعبه رو قبله مسلمونا قرار نداد؟اینو فکر کنم دیگه ندونید ولی من بهتون میگم برای اینکه بین دوتا دین وحدت ایجاد کنه دین قدیم (یهود)و جدید(اسلام).

اما وقتی یهودیا دیدن اسلام داره گسترش پیدا میکنه و تا مدت زمان کوتاهی کل شبه جزیره و دیگر نقاط رو فتح میکنه و قدرت و آیین یهود رو از بین میبره به خاطر همین شروع کردن به کار شکنی که از جمله اون کارشکنیا سرزنش پیامبر در مورد خواندن نماز رو به بیت المقدس بود.

خب الان یه کمی براتون ماجرا رو شرح میدم (بخونیدشا چون اونجا باقی علل تغییر قبله رو هم گفتم) 

پیامبر گرامی (ص)13سال در مکه به سوی بیت المقدس نماز می گذارد .پس از مهاجرت به مدینه ،دستور الهی این بود که به وضع سابق از نظر قبله ادامه دهد ،ورو به قبله ای که یهودیان به آن نماز می گزاردند ،مسلمانان نیز نماز گزارند.ولی یهودیان شروع به سرزنش پیامبر کردند و میگفتند:«محمد»مدعی است که دارای آیین مستقلی است و آیین و شریعت او ناسخ آیینهای گذشته میباشد ،در صورتی که او هنوز قبله مستقلی ندارد و به قبله جامعه یهود نماز می گزارد.

این سخنان پیامر را آزرده کرد ایشان نیمه شب ها بیرون از خانه می آمدند،به آسمان نگاه میکردند ومنتظر نزول وحی بودند .

« نگاههای معنا دار تو را به آسمان می بینیم،تو را به سوی قبله ای که رضایت تو را جلب کند می گردانیم.   بقره 144»

تا اینکه ظهر روزی در حالی که پیامبر دو رکعت از نماز ظهر را خوانده بود امین وحی فرود آمد،و پیامبر را مامور کرد که به سوی مسجد الحرام متوجه گردد .در برخی از روایات چنین آمده است :جبرییل دست پیامبر را گرفته متوجه مسجدالحرام نمود.

بعد از این ماجرا یهود و برخی از مسلمانان گفتند که نماز های ما تا الان باطل بوده است وحی نازل شد که:«هرگز خدا اعمال شما را ضایع و تباه نخواهد کرد خدا به مردم رؤف و رحیم است.بقره141»

 

حالا 2 دلیل دیگه ی تغییر قبله:

1.کعبه که به دست حضرت ابراهیم تعمیر شده بود مورد تعظیم جامعه عرب بود .قبله قرار دادن چنین نقطه ای،موجبات رضایت عموم اعراب را فراهم ساخت و آنها را برای پذیرقتن آیین اسلام راغب مینمود .وهیچ هدفی بالاتر از ایمان آوردن مشرکان لجوج نبود تا بدین وسیله اسلام درسراسر نقاط منتشر گردد.

2.فاصله گیری از یهود آن زمان که هیچ امیدی به ایمان آنها نبود و هر ساعت کارشکنی میکردند لازم بوده است و این تغییر قبله یکی از مظاهر همین فاصله گیری از یهود بود .

بالاخره ،اسلامی که از هر نظر برتری دارد باید به گونه ای چلوه کند که نقاط تکامل و برتری آن روشن و بارز باشد. 

 

  

مسجدی به یادبود مسجد قدیمی در مدینه احداث شده و یادآور لحظات شکوهمند تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به کعبه است. از لحظاتی برای خود یادگار دارد که پیامبر عظیم الشأن پس از نزول وحی بر ایشان، درحالی که نصف نماز را به قبله بیت المقدس اقامه کرده بودند، نصف دیگر آن را به امر خداوند به سمت خانه خدا و کعبه، آمال مسلمین ادا فرمودند و بدین ترتیب بود که قبله مسلمین در همان مکان و در همان زمان تغییر کرد و حکمت نامگذاری این مسجد به مسجد ذوقبلتین بر همین مبناست.

 برگرفته از کتاب فرازهایی از تاریخ پیامبر اسلام نوشته آیت الله جعفر سبحانی


نگارنده : طه

پاسخهای نورانی دوستان [ جواب]



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

فقط وظیفه؟؟؟
ترک تحصیل بخاطر یه لقمه نان
[عناوین آرشیوشده]